Olfje op bezoek :) - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Anne Put - WaarBenJij.nu Olfje op bezoek :) - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Anne Put - WaarBenJij.nu

Olfje op bezoek :)

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

26 Oktober 2014 | Finland, Helsinki

Nu al twee maanden om zijn was het tijd om eens op een andere manier contact te hebben met het thuisfront dan via Skype en Whatsapp, en dus stond ik donderdagmiddag op het vliegveld om Olfje op te halen. Ze had enorm veel geluk, want toevallig was het de eerste dag dat er sneeuw lag en de wegen dus enigszins wit gekleurd waren, dus kon ze mooi wennen aan het koude weer hier.

Nadat we heerlijke Scandinavische kaneelbroodjes hadden gegeten bij een kopje thee om weer een beetje warm te worden besloten we om alvast wat van de stad te verkennen, dus heb ik haar rondgeleid langs de haven en de Russische en witte kerk laten zien. Helaas was de Russische kerk dicht en de witte ook (al bleek later dat de zij-ingang wel gewoon open was), en moesten we tussendoor even de souvenirwinkel in om op te warmen, zo kreeg ze alvast een beetje een idee wat Helsinki te bieden heeft. Zij was immers op vakantie, ik woon hier volgens Olf ;)
Toevallig was ook op donderdag de sauna aan dus konden we daarna eventjes ontdooien. Na heerlijke zelfgekookte wraps volgde nog een feestje: prinsessentaart! Samen met Noeline, mijn huisgenootje hebben we hier van genoten en na wat kaartspelletjes was het tijd om naar bed te gaan, want ik moest vrijdag nog even tentamen maken tussendoor.

Vrijdagochtend hebben we dus niet zo veel gedaan, ik heb mijn aantekeningen nog even doorgenomen en Olf wat muziek bestudeerd, waarna we zijn gaan lunchen op de uni. Daarna moest ik toch echt de examenzaal in, wat nog een hele onderneming was. Vorige keer was er een zaal voor alle studenten, maar nu waren er zo veel dat het was opgedeeld in drie groepen: A-L, K-P en R-Ö. Vorige keer zat ik tussen de mensen met de V, dus ik netjes naar de derde zaal, bleek dat mijn examen daar niet tussenzat. Toen toch maar bij de P geprobeerd en ja hoor, gelukkig was hij er toch. Na ruim anderhalf uur als een malle schrijven was ik tevreden, dus tijd om in te leveren en weer op zoek te gaan naar Olfje die ondertussen de kerken in was geweest. Bijna precies tegelijk waren we terug, en nadat zij weer even ontdooid was namen we de ferry richting Suomenlinna, het eilandje vlak voor de kust. Ook hier was het niet echt heel lekker warm en was de wind nog wat sterker, maar het was nog steeds heel mooi. We hebben een rondje over het eiland gelopen, zijn nog even naar het strandje geweest (waar het ijs op de rotsen lag) en hebben ontzettend grote ijspegels gezien, voor we vonden dat we wel warme chocolademelk verdiend hadden. Daarna was het tijd om de boot weer terug te nemen, boodschappen te doen en lekker binnen te zitten.

Op zaterdagochtend hebben we lekker uitgeslapen en zijn we naar de markthal op Hakaniemi geweest, een grote overdekte markt. Hier was ik zelf ook nog niet geweest dus dat was wel heel leuk om te zien, er waren echt superveel winkeltjes met allemaal lekkere dingen op de benedenverdieping, en boven verkochten ze ook nog van alles. Hierna zijn we weer terug naar huis gegaan om lekker pasta te eten voordat we weer de bus in sprongen. Tijdens de introductiedagen had ik een toegangsbon voor een zwembad met wellness resort gewonnen, en nu we dus maar een ticket hoefden te betalen was dat prima te doen. Het zwembad had vier glijbanen, helaas niet zo spectaculair als in Duinrell maar daarmee zijn we ook een beetje verwend. Ook het wellness-gedeelte was lekker, er waren zes sauna's en twee baden, dus daar konden we even helemaal tot rust komen. Weer terug thuis dronken we nog even een lekker kopje thee met wat pepernoten die Olfje had meegenomen (het duurt nog wel een tijdje maar toch) en hebben we lekker een filmpje gekeken.

Op zondag was het tijd voor de laatste bezichtigingen. We zijn eerst naar het Olympisch stadion gegaan, en hebben de toren van 72 meter beklommen. Naja beklommen, je moest met de lift en alleen de laatste etage kon je met de trap, dus niet zo heel sportief, maar toch een mooi uitzicht. We konden gelijk goed in het stadion kijken, waar in 1952 de Olympische Spelen georganiseerd werden en Rens Blom in 2005 goud won op het WK atletiek. Helaas was het een grijze dag, dus konden we niet heel ver kijken, maar de bekende herkenningspunten (de witte kerk) waren toch goed zichtbaar. Hierna was het tijd voor wat cultuur. Eerst zijn we naar het Sibeliusmonument gelopen, gemaakt voor een Finse componist voor klassieke muziek dus daar moest Olfje natuurlijk eventjes heen. Toen de bus met Japanners weg was konden we het monument zelf ook zien, en hoewel het volgens de expert niet zo veel met de muziek zelf te maken heeft konden we dit toch mooi van ons to do lijstje afstrepen. Als laatste zijn we nog naar de Temppeliaukio-kerk geweest, een kerk die is gemaakt in een rotsblok en die ik ook nog niet had gezien, en die was ook zeker de moeite waard. Daarna was het al weer tijd om terug te gaan, eventjes iets te eten en een kopje thee te drinken en terug te gaan naar het vliegveld, zodat Olfje op tijd haar vlucht had.

Nu is het lekker donker buiten (al om half 5, fijn die wintertijd en regen), en heb ik na een paar supergezellige dagen mijn kamer weer voor mezelf. Nog even een weekje studeren en dan komt mama op bezoek! :)

• 26 Oktober 2014 - 17:35

Linda:

Hey Anne dat is toch een geweldig weekend geweest. Leuk dat je moeder langs gaat komen. Heel veel plezier samen. Kus