Laatste bezoek - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Anne Put - WaarBenJij.nu Laatste bezoek - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Anne Put - WaarBenJij.nu

Laatste bezoek

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

09 December 2014 | Finland, Helsinki

Nog twee weken en dan ben ik al weer terug in Nederland, de tijd gaat nu dus heel erg snel. Toch was het nog eventjes tijd voor het laatste bezoek, want ook Iris kwam nog langs :)

Ik was dan ook al een tijde niet op het vliegveld geweest, maar na eventjes wachten kwam Iris toch door de schuifdeurtjes. Eerst hebben we even een kopje thee gedronken met echte Scandinavische kaneelbroodjes, en alvast een beetje bijgekletst. Daarna moesten we even naar het ziekenhuis, de verpleegster bij de studentenpost vond dat ik toch nog maar even langs de ehbo moest voor de zekerheid, maar gelukkig was er niks aan de hand (de medische zorg is hier wel heel goed geregeld, als je om 11.15 een afspraak hebt ben je misschien om 11.16 aan de beurt, maar zeker ruim voor 12 uur, wat in Nederland altijd nog maar even afwachten is). Daarna konden we dus mooi nog heel eventjes de stad in.

Eerst zijn we naar Hakaniemi geweest, de overdekte markt. Het was wel te merken dat het bijna sluitingstijd was, maar toch nog steeds leuk om te zien. Daarna nog even langs de uni gelopen, die al dicht was (vieren ze dan toch Sinterklaas?) en door de bieb weer terug naar huis, waar we lekker hebben gekookt en gekletst.

De volgende ochtend eerst lekker uitgeslapen en daarna de stad weer in geweest. Helaas was het niet heel erg lekker weer, en ook niet alles was open vanwege onafhankelijkheidsdag. Finland is pas 97 jaar een onafhankelijk land, dus dat moest natuurlijk gevierd worden. Gelukkig konden we nog wel in de kathedraal en naar het Senaatsplein. Daarna zijn we naar een kerstmarkt geweest. Die was gelukkig binnen en heel groot, er waren wel meer dan 100 kraampjes en alles was ook gemaakt door vrouwen, dus dat was wel bijzonder. Hier konden we dus mooi even wat cadeautjes kopen. Daarna wilden we nog eventjes naar de kerk in de rots, maar we wisten niet meer zeker hoe laat die nou dicht zou gaan. Omdat het nog steeds hard regende toch maar met de tram, maar toen we aankwamen ging hij helaas net dicht. Toen zijn we maar weer teruggelopen en nog even naar de kerstlichtjes en de kerstetalage bij Stockman gekeken (wat echt een hoogtepunt hier is tijdens kerst). Uiteindelijk zijn we gaan eten bij Vapiano, waar we heel bijzonder in een Italiaanse restaurant in de Finse hoofdstad muziek van allerlei Nederlandse artiesten hoorden (oa Dotan en Caro Emerald), dus net een beetje thuis. Het eten was wel heel lekker, en daarna zijn we weer terug naar huis gegaan.

De volgende ochtend moest Iris al weer op tijd naar het vliegveld dus hebben we niet veel meer gedaan, maar het was wel heel gezellig. Best ook wel een apart idee dat over twee weken ik zelf ook op het vliegveld sta om naar huis te gaan na vier maanden. Eerst nog maar even mijn laatste tentamen maken, en komend weekend nog eventjes op bezoek bij de oosterburen :)