Welkom in Helsinki! - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Anne Put - WaarBenJij.nu Welkom in Helsinki! - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Anne Put - WaarBenJij.nu

Welkom in Helsinki!

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

31 Augustus 2014 | Finland, Helsinki

Na lang wachten was het vorige week eindelijk zover, het begin van mijn Semester Abroad in Finland! Na een weekje afscheid nemen in Maastricht, een middagje inpakken en een uitzwaaiparty thuis vloog ik de 24e samen met mijn vader naar de Finse hoofdstad. De eerste paar dagen kon ik nog niet in mijn kamer, dus verbleven we in een hotel in het centrum, een mooie plek om de stad vast een beetje te leren kennen. Zo hebben we wat highlights, de universiteit (want daar draait het uiteindelijk toch om) en mijn nieuwe kamer alvast bekeken voordat de introductie begon.

Op woensdag was het dan tijd om voor de eerste keer naar de uni te gaan. Voor het station nam ik afscheid van mijn vader, die 's middags weer terug naar huis vloog, om daarna gelijk kennis te maken met een paar studiegenoten. Samen liepen we naar de universiteit (de Swedish School of Social Science, ook wel bekend als SocKom), waar we kennis maakten met de rest van de studenten. Na een praatje met wat algemene info en de welbekende welkomstspelletjes (stel degene naast je voor) was het tijd om alle informatie op te halen die we dit semester nodig zullen hebben bij de Welcome Fair. Helaas waren er nog meer mentorgroepjes die met hun studenten hetzelfde plan hadden opgevat, maar de wachtrij bleek een goede plaats om nog beter kennis met elkaar te maken. Nadat we ons certificate of attendence hadden opgehaald, nodig voor korting tijdens de lunch, werden we geïntroduceerd in de mensa, waar je voor €2,60 een hele maaltijd krijgt. Veel gekookt hoeft er dus niet te worden ;) Nadat we ook onze kortingskaart voor het OV hadden opgehaald werden we vrijgelaten in de stad. Samen met Johann, een jongen uit Duitsland, heb ik nog wat sightseeing gedaan, waarna we de rest van de uitwisselingsstudenten ontmoetten in een kroeg. Hier hebben we een leuke avond doorgebracht ;)

De volgende dag was het tijd voor nog meer informatie. We begonnen met een tour door de stad en langs de universiteitsgebouwen, niet heel erg nieuw meer maar wel gezellig. Daarna gingen we nog een keer naar de Welcome's Fair, maar het was zo mogelijk nog drukker dan op woensdag, zodat we weer genoeg mogelijkheid hadden om met elkaar te kletsen. Die avond was er een feestje samen met de Finse eerstejaars en daar waren we toch wel erg nieuwsgierig naar. Het bleek een leuke avond te worden. Omdat het uitgaan in Finland nogal duur is heeft de studentenvereniging van de hele universiteit een groot gebouw waar kleinere verenigingen (zoals de studievereniging van mijn faculteit) een kamer kunnen boeken om daar hun feestjes te houden. Wel moeten de studenten dan hun eigen drinken meenemen, omdat er geen bar is. Van te voren werd gewaarschuwd dat Finnen alleen sociaal zijn als ze genoeg gedronken hadden, maar dat bleek in praktijk mee te vallen (al was er drank genoeg). Volgens de Finnen zelf kwam dit omdat zij Zweeds spreken in plaats van Fins, en Zweedse Finnen zijn socialer dan Finse Finnen... In ieder geval was het erg gezellig :)

Op vrijdag was het dan tijd om in te schrijven voor de vakken, wat nog een hele onderneming bleek te zijn. Omdat het systeem de inschrijvingen nog moet verwerken weet ik dus nog niet of ik alle vakken kan volgen die ik wil, maar als het goed is heb ik dinsdag mijn eerste college :P

Op zaterdag kon ik mijn kamer in, dus na alle zooi in de hotelkamer bij elkaar geraapt te hebben bracht een oude Finse taxichauffeur die geen Engels sprak me keurig voor de deur van het gebouw waar mijn kamer zich in bevindt. Omdat het meisje van wie de kamer was pas om 3 uur weg moest ben ik eerst nog even de stad in geweest, en daarna kon het settlen pas echt beginnen. Ik woon in een soort van appartement met een grote keuken, badkamer en drie slaapkamers. Mijn ene huisgenoot is een Fins meisje die ik nog niet heb gezien, de andere een Franse waarmee ik gezellig samen heb gegeten en nog de stad in ben geweest 's avonds. Er was een hardloopwedstrijd door het centrum van de stad, en ik had overwogen om ook mee te doen, maar ik vond het inschrijfgeld van €48 (!) voor 10 kilometer toch een beetje veel. De sfeer was wel leuk dus we hebben ons prima vermaakt. Vandaag zijn we naar de IKEA geweest, want niet alles is aanwezig (zo hadden we geen pan om pasta of rijst te kopen en geen spatels om mee te bakken). IKEA in Finland is net als IKEA in Nederland, je moet er niet heen gaan op zondag, maar nu kunnen we vanavond in ieder geval normaal koken.

Tot nu toe bevalt het allemaal prima in Helsinki. De stad is niet zo heel groot en ook niet zo heel druk, maar er gebeurt wel genoeg. Mijn medestudenten zijn leuk en ik ben benieuwd naar het echte studeren. Wel heb ik geleerd dat je altijd een paraplu mee moet nemen, want zelfs als de Finse buienradar zegt dat het droog blijft is dat niet zo. Het miezert dan ook niet een beetje, maar het valt met bakken uit de hemel, zodat je zonder plu binnen 2 minuten zeiknat bent. Daarna is het echter weer stralend weer...

Integreren met de Finnen gaat ook goed. Net als 80% van de bevolking hier ben ik blond en heb ik een Nokia, dus wat dat betreft zit ik helemaal goed. Ik ken al twee woorden Fins, moi (hoi) en kiitos (dankjewel) en de namen van de haltes naar het centraal station. Helaas denken de Finnen hier dat ik al vloeiend Fins spreek, want het gebeurt me regelmatig dat ik door een Fin wordt aangesproken in het Fins maar geen flauw idee heb wat ze zeggen. Gelukkig nog vier maanden om te oefenen ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 31 Aug. 2014
Verslag gelezen: 342
Totaal aantal bezoekers 10343

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2014 - 31 December 2014

Semester Abroad in Helsinki

Landen bezocht: