Tripje naar Tallinn - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Anne Put - WaarBenJij.nu Tripje naar Tallinn - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Anne Put - WaarBenJij.nu

Tripje naar Tallinn

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

04 Oktober 2014 | Estland, Tallinn

Na anderhalve maand in Finland geweest te zijn was het tijd om nog een nieuw land te ontdekken: Estland! De hoofdstad Tallinn ligt op zo'n 2,5 uur varen, dus dat is een mooie bestemming voor een dagtripje. Geboekt met 50% korting (we blijven toch studenten he) vonden Stephanie en ik deze zaterdag dus een mooi gelegenheid om de andere kant van de Golf van Finland te ontdekken.

Onder de Finse bevolking staat Tallinn vooral bekend als goedkoop alcoholparadijs. Toch waren wij verbaasd hoeveel mensen er met trolleys, karretjes en sportkassen klaarstonden om aan boord te gaan. Wij dachten dat dit toch vooral iets was wat studenten deden, maar hele bevolkingsgroepen stonden te trappelen om goedkope drank in te slaan. Op de boot begon het feest al in de taxfree shop, en er stond ook nog eens op het ticket hoeveel je mee mocht nemen aan bier, wijn en sterke drank. Een beetje beduusd hebben we dus om ons heen gekeken tijdens het inschepen, het leek wel alsof hij de enige waren die gingen voor sightseeing! Gelukkig duurde de reis erheen niet lang en konden we ons bij het ontschepen redelijk snel om alle trolleys heen manoeuvreren, klaar om de stad te verkennen.

Voordat we weggingen hadden we een stadswandeling opgezocht die volgens ons alle hoogtepunten behandelde. Heel modern en milieubewust hadden we deze niet uitgeprint maar op mijn ereader gezet. We wisten niet precies hoe lang de wandeling zou duren want dat stond er niet bij, dus toen direct aan land hebben we de alcoholshop die nog geen 100 meter van de terminal staan maar even links laten liggen. Als we toch tijd hadden aan het einde zouden we daar nog wel terugkomen.

Tallinn is een stad die terug dateert tot de middeleeuwen, dus we gingen ook door een mooie stadspoort (de oudste volgens de gids) de stad binnen. Hier kwamen we echt in een soort andere wereld terecht. Allemaal gekleurde huizen, kinderkopjes en oude gebouwen in verschillende bouwstijlen. Tallinn is bezet geweest door de Denen, Duitsers, Zweden en Russen en die stijlen zijn allemaal duidelijk terug te zien in de gebouwen, dat was echt heel mooi. We hebben de Pikk straat afgelopen (en ja dat klinkt echt zo stom: okee dus we moeten nu de Pikk verder volgen...) wat de hoofdstraat van de stad was. Ook zijn we door allerlei kleine straatjes geweest, op het Stadhuisplein (wat dan wel weer iets weg had van de grote pleinen die je in veel Belgische steden ziet) en door nog meer kleine zijstraatjes. Er waren nog heel veel oude winkeltjes, waar ook nog oude ambachten werden uitgevoerd dus dat was ook heel mooi om te zien. Daarnaast zijn we langs minstens 5 kerken geweest, waarvan we de Russische orthodoxe en Noord-Europeaanse gotische ook van binnen hebben bezocht. Wat een verschil was dat zeg! De Russische was, net als katholieke kerken, enorm versierd van binnen. Niet te overdreven zoals soms in Italië, maar wel met allerlei gouden randjes en beelden. De gotische kerk was dan weer heel erg sober aan de binnenkant. De muren waren helemaal wit en de enige versiering die er hing was van de wapenschilden van oude families, wat dan ook wel weer indrukwekkend om te zien was. We zijn nog even langs geweest bij de Nederlandse ambassade en daarna naar twee uitzichtpunten, vanuit waar we een mooi uitzicht hadden over de stad en zee. Het was vooral grappig om te lezen hoe paranoide de Esten waren over de Russen. Over een groot hotel gebouwd tijdens de Sovjet-periode werd gezegd dat die bestond uit 60% beton en 40% microfonen, en de televisietoren werd gebruikt om Finse tv-signalen op te vangen zodat de Esten wisten wat er in de rest van de wereld gebeurde. Volgens onze gids hadden veel Esten in de jaren 80 nog nooit een banaan of ananas in het echt gezien! Gelukkig konden wij onze zelf-meegebrachte banaan opaten bovenop het uitkijkpunt en niemand keek ons raar aan, dus we hebben concluderen dat de bananen ondertussen ook in Estland zijn ingeburgerd.

Het was ondertussen al na vieren en om half 6 moesten we weer terug zijn op de boot. We besloten dus het laatste stukje van de route af te maken, waarbij we door het nog meer mooie middeleeuwse straatjes liepen en langs een marktje kwamen waar vrouwen allemaal zelfgebreide truien en sokken enzo verkochten, heel leuk om te zien. Nadat we nog even een Suveniirid in zijn geweest om een echte Viking te kopen kwamen we volgens de gids weer terug in de "echte wereld", en dat was ook wel een beetje zo. Het was ook heel rustig in het oude gedeelte van de stad, geen moderne gebouwen, geen grote winkelcentra en ook heel weinig toeristen, zeker voor een hoofdstad. Tallinn is dan misschien toch niet zo bekend, en dat is zonde want het is echt prachtig.

Op de terugweg bleek dat we nog even tijd hadden om de alcoholshop in te gaan. Hier wilden we toch wel even gebruik van maken, om de gehele ervaring mee te maken. We hebben zelfs nog wat gekocht (een klein flesje wijn, meer voor het idee) zodat we ons niet heel erg buitengesloten zouden voelen op de boot tijdens de terugreis. De trolleys en karretjes waren ondertussen volgeladen, en we waren nog steeds verbaasd over wat mensen allemaal meesleepten, en vooral ook hoe lang ze over die voorraad zouden doen.
Het rare van de terugreis was dat we 10 minuten te vroeg weggingen. Mijn kaartje had het tijdens het inchecken niet gedaan dus ik mocht van de beveiliging zo doorlopen, dus ze konden helemaal niet zeker weten of wel iedereen aan boord was, voor het zelfde geld zat ik nog in Tallinn (niet dat dat zo'n straf was geweest hoor). We hebben nog even wat gegeten op de boot en een biertje gedronken (dat wordt denk ik toch onbewust geactiveerd als je al die drankvoorraden ziet), en na 2,5 uur varen waren we weer terug in Helsinki. Tallinn was echt een supermooie stad, en ook al zijn we er maar 4 uur geweest, ik denk dat we wel alle hoogtepunten gezien hebben. Zeker een aanrader dus!

• 05 Oktober 2014 - 12:06

Pettri Padunev:

Hi Anne,

Leuk te lezen dat de stad Tallinn nog niet verandert is sinds 20 jaar.
    Goed dat je je helemaal laat met slepen met de Fins/Estse gebruiken en toch wat wijn hebt gekocht. Natuurlijk een biertje doen want zien eten doet eten. Dat zal ook zeker zo met drank zijn.
    Vreemd blijft toch dat je niet echt gecheckt wordt bij de boot op de terug reis. Weet je trouwens zeker dat je je terug bent in Finland. Want de oplettende lezer van je site zou zo maar kunnen denken dat je nog in Estland zit.

Tervehdys

Pettri