Terug in de tijd - Reisverslag uit Turku, Finland van Anne Put - WaarBenJij.nu Terug in de tijd - Reisverslag uit Turku, Finland van Anne Put - WaarBenJij.nu

Terug in de tijd

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

18 Oktober 2014 | Finland, Turku

Voordat Finland werd ingepikt door de Russen die besloten dat de hoofdstad dichterbij moest liggen en daarom Helsinki kozen hoorde Finland bij Zweden. De hoofdstad lag toen ook dichterbij de westerburen, namelijk Turku. Omdat deze stad al rond 1300 gesticht is, is de oudste stad van Finland, dus dat beloofde vast veel mooie oude gebouwen dachten Stephanie en ik. Dus op zaterdagochtend ging om 7 uur de wekker om op tijd bij de bus te zijn, die er twee uur overdeed. Gelukkig ging de reis eigenlijk heel snel en we reden door de Finse natuur. Geen hoge bergen helaas, maar wel mooie bossen en heel weinig huisjes.

Om 11 uur werden we afgezet aan de rand van de stad. Lang leve de GPS, zodat we de weg naar het centrum konden vinden, dachten we. Als eerste wilden we naar de kathedraal. Omdat we niet precies wisten waar deze lag pakten we maar even de kaart erbij. We hadden twee kaarten die wonderbaarlijk allebei een andere plaats aangaven waar de kathedraal dan moest liggen. Helaas hadden we de verkeerde gekozen, waardoor we na een kwartiertje lopen in een parkje belandt waren, maar geen kerktoren te zien, wat we al heel opvallend vonden. Gelukkig waren we niet ver weg, en dus bereikten we daarna vrij snel de kerk. Tijd om even binnen op te warmen, want het was verschrikkelijk koud buiten (volgens de voorspelling een gevoelstemperatuur van -5). De kerk was aan de buitenkant mooi, je kon goed zien dat de kerk al uit de middeleeuwen kwam. Aan de binnenkant was hij wat somber, terwijl het toch een katholieke kerk was, maar alle kerken zijn hier best somber, wat ook wel weer past bij de Finse mensen.
Nadat we een beetje op temperatuur waren gekomen liepen we naar de stadsbibliotheek, die volgens het boekje een mooie entree had. Dat klopte, het was een heel mooie houten trap. Verder zijn we niet geweest, want we begonnen toch wel trek te krijgen. Na een heerlijke tomatensoep bezochten we de oude markthal, waar allemaal authentieke winkeltjes te zien waren. Ze verkochten er zelfs pindakaas en conimex, dus stiekem waanden we ons weer even terug in Nederland.

Veel oude gebouwen hadden we echter nog niet gezien, dus we besloten om naar het kasteel te lopen in de hoop dat daar wat Middeleeuwse overblijfselen te zien waren. Dit was best een stukje wandelen, maar gelukkig was de temperatuur iets gestegen dus was het prima te doen. Het kasteel zelf was mooi om te zien, je kon goed zien dat het al oud was. We gingen naar binnen, kregen studentenkorting dus dan viel de toegangsprijs toch weer mee. Aan de ene kant van het kasteel waren de vertrekken van de oude koning en koningin, die we helaas niet allemaal in konden omdat er een bruiloft was. Aan de andere kant waren de kamers ingericht en konden we ook in de kerkers, maar wat we stiekem het leukste vonden was de kinderafdeling. Hier kon je je verkleden in kleding uit de Middeleeuwen, dus daar maakten we natuurlijk gebruik van! Na een uitgebreide verkleedpartij was het helaas al weer terug om terug te lopen naar de bus, en na twee uurtjes rijden door het donker waren we weer terug in Helsinki. Het was een leuke dag geweest, maar de stad zelf viel toch een beetje tegen. Komende paar weken ga ik Helsinki nog verder ontdekken samen met Olfje, mama en Elisa en Sabine, lekker toeristje spelen in eigen stad ;)