Nog meer bezoek - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Anne Put - WaarBenJij.nu Nog meer bezoek - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Anne Put - WaarBenJij.nu

Nog meer bezoek

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

11 November 2014 | Finland, Helsinki

Nadat Olfje op bezoek was geweest was het een weekje hard werken, maar daarna zou ik zelf ook weer eventjes naar thuis-thuis gaan (of is dat nu thuis-thuis-thuis?). Papa vierde dat hij al 25 jaar bij Akzo werkt en dat was natuurlijk een goede reden om terug te gaan. Hoewel het maar kort was, was het toch fijn om mijn familie weer te zien en eventjes bij te kletsen.

Op maandagochtend vloog ik alweer terug naar Helsinki (wat best wel als een soort thuiskomen voelde, best wel gek eigenlijk), samen met mama, die op bezoek kwam tot donderdag! Dat was heel erg gezellig, ik heb haar de stad laten zien en hoe mijn leven er nu hier uitziet.
Op maandagmiddag zijn we eventjes naar de kerk in de rots geweest. Na veel geklungel om een selfie te maken boodt een Japanse vrouw aan om even een foto van ons te maken, zodat we dit toch nog konden vastleggen.
Op dinsdag zou het lekker weer worden, dus zouden we dan gaan wandelen op Suomenlinna. Zodra we hier echter aankwamen met het bootje begon het zachtjes te regenen en dat deed het voor de rest van de dag, maar we hebben wel het hele eiland kunnen zien en lekkere kaassoep met rendier gegeten (al hadden we het ook geloofd als het spekjes waren...). 's Middags had ik college en is mama dus eventjes alleen op ontdekkingstocht geweest ;) Op woensdag zijn we naar de markthal bij Hakaniemi geweest (echt een aanrader voor iedereen die naar Helsinki komt) en hebben we nog even gewinkeld, en 's avonds hebben we gegeten bij de Chinees waar ik de eerste avond hier ook met papa ben geweest. Toen op donderdagochtend was het alweer tijd voor haar om terug naar huis te gaan, met een koffer vol spullen van mij die alvast mee terug konden ;)

De volgende dag mocht ik weer naar het vliegveld, deze keer om bezoek uit Maastricht op te halen, want Elisa en Sabine kwamen op bezoek! Sabine en ik hadden expres niet tegen Elisa gezegd dat het op donderdag had gesneeuwd (en ook behoorlijk ook, het was dat het daarna ging regenen zodat het niet echt bleef liggen), maar er waren toch hier en daar nog wat witte plekjes te zien vanuit het vliegtuig. Toen was ze echter al in Finland en kon ze niet meer terug ;)

Eerst hebben we even opgewarmd in de sauna, want het is natuurlijk best wel even schrikken als je vanuit het warme Nederland in het koude Helsinki aankomt. We kregen studentenkorting, zelfs Sabine die haar studentenkaart niet bij zich had. Na een waarschuwing om die volgende keer toch echt mee te nemen mochten we naar binnen en konden we weer warm worden.
Blijkbaar werden mijn kookkunsten toch wel gemist, want daarna hebben we lekkere pasta gekookt, maar hopelijk kunnen ze nu nog twee maandjes uitzitten voordat ik in Maastricht weer lekker kan koken ;)

Op zaterdag hebben we eerst uitgeslapen en daarna zijn we naar de dierentuin gegaan. Hoewel we vrijdag ook al in het centrum waren geweest was het leuk voor Elisa en Sabine om het ook bij licht te zien, want tegen de tijd dat wij in de trein zaten (rond half 5) was het natuurlijk al heel erg donker hier.
Zoals veel dingen hier ligt die op een eilandje. We wilden graag met de waterbus (hoe cool is dat), maar die ging niet in de winter, dus werd het de gewone bus helaas. Hoewel het niet echt heel erg lekker weer was, best wel fris en op een eilandje maakt de wind het natuurlijk nog kouder, hebben we toch leuke dieren gezien. Natuurlijk rendieren, maar ook hard rennende berggeiten en sneeuwwelpjes. Hier zitten zeker wat potentiële deelnemers voor de Batavierenrace tussen. De pikkupanda (rode panda) was een van de hoogtepunten, ook al lag hij alleen maar te slapen. Na anderhalf uur buiten rondgelopen te hebben waarna we onze voeten en handen niet echt meer voelden was het tijd voor het overdekte gedeelte. Na eventjes tegen de verwarming aangestaan te hebben om het gevoel weer terug te krijgen zagen we nog veel meer leuke dieren, van een soort van woestijnratjes en hoogspringende cavia's tot een soort kever die uit zijn hok leek te zijn ontsnapt (we durfden het ding op de muur niet aan te raken met een blaadje uit angst dat hij echt buiten de kooi zat), snoraapjes (het is toch movember) en natuurlijk schildpadden! Hoewel het park al om vier uur dicht ging werd er niks omgeroepen en konden we dus nog ietsje langer uitstellen dat we weer terug de kou in moesten. Gelukkig stond de bus al te wachten en konden we weer lekker naar binnen. 's Avonds hebben we filmpje gekeken, een beetje gekletst en de Slimste mens gespeeld, zowel de Vlaamse als de Nederlandse versie.

Op zondag hebben we nog langer uitgeslapen en zijn we nog eventjes de highlights van Helsinki gaan doen. Daar zijn er niet echt veel van, dus na een rondje over het marktplein (waar geen markt was maar wel stenen schildpadjes, waar wij natuurlijk een foto mee moesten hebben) en het bezichtigen van de Russisch-orthodoxe kerk en de lutherse witte kathedraal gingen we weer terug naar huis. Eerst was de opdracht nog om een supermarkt te vinden om broodjes te kopen voor 's avonds in het vliegtuig (gelukkig hadden we al boodschappen voor het middageten), want vanwege vaderdag was alles gesloten. Gelukkig was er bij het station toch nog een winkel open, zodat ik ze niet zonder eten weg hoefde te sturen.
Na het eten ging de tijd heel snel, en voordat we het wisten was het al tijd om met de bus naar het vliegveld te gaan. Die zagen we helaas net wegrijden, dus dan maar de trein. Die had vertraging waardoor we de andere bus ook net zagen wegrijden en een kwartier moet wachten. In een bus samen met een heel dronken, luidruchtige vrouw bereikten we toch op tijd het vliegveld (op de terugweg zat ik tussen de huilende kinderen, dus de heenweg viel hartstikke mee).

Het was supergezellig om zo veel bezoek te hebben, dus nu is het even wennen om weer in het studeren te komen, wat helaas toch moet. In december komt Iris nog op bezoek dus dat is natuurlijk ook heel erg leuk! Nu eerst maar eens weer wat studiepuntjes binnenhalen...

• 13 November 2014 - 09:23

Pettri Padunev:

Hi Anne,

Wat ik graag zou willen weten is waarom er in Helsinki allemaal schildpadjes staan.
    Heeft Uros soms aandelen in Helsinki???

Moi moi
    Pettri