Brrr, en dan is het pas september - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Anne Put - WaarBenJij.nu Brrr, en dan is het pas september - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Anne Put - WaarBenJij.nu

Brrr, en dan is het pas september

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

23 September 2014 | Finland, Helsinki

Toen ik hier eind augustus aankwam verzekerden de Finnen me dat het in september altijd nog lekker weer is, in oktober en november vooral regent en in december een beetje koud begint te worden met af en toe wat sneeuw. Ik werd dan ook niet heel enthousiast toen ik vorige week naar de weersvoorspelling voor deze week keek, en die angsten bleken gegrond.

Gisteren heeft het de hele dag geregend. In Maastricht is Uros gaan raften, nou dat hadden ze best hier in op straat in Helsinki kunnen doen. Natuurlijk was ik heel blij met mijn waterdichte jas en paraplu, maar de Finnen leek het allemaal niets te doen. Toen ik om 19 uur de trein naar huis pakte vond ik het toch wel frisjes in mijn zomerjas, maar om me heen zaten mensen in korte broek. Natuurlijk wel handig want dan worden je kleren ook minder nat, maar echt lekker warm leek het me niet. Ik was dan ook blij dat ik thuis nog even lekker in de sauna kon voor de bestuursvergadering begon, om alvast op te warmen voor vandaag.

Toen ik zaterdagavond in de tram zat en het weerbericht zag vroeg ik me af of ik dat wel goed zag, windkracht 10 op dinsdag. Helaas bleek dat maar al te waar. In combinatie met een matige temperatuur van 8 graden kon ik dus niet al te veel verwachten, zeker gezien de voorspelde gevoelstemperatuur al in de min liep. Mijn winterjas dus maar uit de kast gehaald, en dat was maar goed ook. Er liepen echter nog steeds Finnen in korte broek rond! Ik zag van de week een kaart waarop stond dat Finnen het pas bij -30 koud vinden, dat lijkt op een aantal toch wel te slaan. Gelukkig waren er ook best veel mensen die al handschoenen aan hadden, dus het lag niet aan mij dat het niet zo warm aanvoelde buiten. Voor handschoenen vond ik het toch nog een beetje te vroeg, als het eind september al aanvoelt alsof het vriest, hoe moet dat dan wel niet in december. Gelukkig zijn er een hele hoop leuke mensen en zijn mijn vakken interessant, dus dat maakt een hoop goed. Ik begrijp nu ook heel erg waarom elk huis hier een eigen sauna heeft, dat heb je echt wel nodig. Ik vond het zelfs jammer dat die van ons het alleen maar op maandag en donderdag doet, kon ik niet even opwarmen toen ik thuiskwam. Positieve nieuws is wel dat ik nu zeker weet dat de verwarming het doet :)

Gelukkig wordt het in het weekend weer ietsje beter. Koud zal het nog wel worden, maar hopelijk duurt dat toch nog even en hoef ik niet al mn winterjas, sjaal en muts aan te doen terwijl Nederland gewoon nog lekker in het zonnetje op het terras zit...

  • 24 September 2014 - 10:04

    Jzwaan:

    goede morgen

    alles goed met je in het hoge noorden , als je het koud krijgt
    moet je een lekker dikke jas en wanten kopen
    en de verwarming in je appartement wat hoger zetten

    de groetjes en heel veel liefs van oma en opa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 31 Aug. 2014
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 10344

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2014 - 31 December 2014

Semester Abroad in Helsinki

Landen bezocht: